Da bøffen brændte på…

Jensens Bøfhus oplever lige nu en sand “shitstorm” på forskellige sociale medier efter at have vundet en navnestrid mod Jensens Fiskerestaurant.

Sagen er en klassisk sag om den store kæde, der vinder over den lille mand – og på de sociale medier holder man altid med den lille mand.

Jeg skal ikke her gøre mig klog på de juridiske aspekter af sagen, men man kan blot konstatere, at Jensens Bøfhus har et alvorligt imageproblem efter den her sag.

Jensens egen Facebook-side vælter det ind med meget negative kommentarer på alle de tråde, folk kan komme i nærheden af.

jensensFB

Jensens har ikke en chance for at trænge igennem brugernes kritiske og hårde kommentarer, og siden er pt. helt ubrugelig for dem i deres normale markedsføring omkring deres brand.

Også deres Instagram-hashtag kampagne er overtaget af brugerne:

2014-09-20 11.12.57

Truspilot kan Jensens snart ikke få dårligere ratings, og på Wikipedia forsøger brugere hele tiden at ødelægge artiklen omkring Jensens Bøfhus:

JBwikiHos Trustpilot har man af samme grund nu lukket for anmeldelser på jensens.com, og også på jensensboefhus.dk siden. På Wikipedia hersker heldigvis for Jensens et brugerdemokrati, som sikrer, at forkerte påstande fjernes hurtigt, men det gemmes i versioneringen, og sagen er nu også omtalt her til evig påmindelse og skade på Jensens image.

På Facebook er kritikken taget til og der er opstået sider, der lige frem opfordrer til boykot af Jensens Bøfhus.

Den heftige brugergenerede storm forstærkes kun af, at medierne har fået øje på det og omtaler det i flere artikler.

Jensens Bøfhus står derfor nu i en situation, hvor deres kommunikationskanaler på nettet, udover egen hjemmeside, er ubrugelige. Deres image har lidt alvorlig skade i forhold til alle former for søgning på deres navn, hvad enten det er en søgning på Google, Trustpilot eller andre steder.

Sagen er alvorlig for Jensens Bøfhus, fordi de er efterladt med egen hjemmeside som eneste kommunikationskanal, de kan styre. Det er særlig kritisk for en restaurant som Jensens Bøfhus, da hjemmesider ikke er stedet, hvor potentielle gæster henter deres anbefalinger til, hvor man skal gå hen at spise. Her er venners anbefalinger, søgning på Google, anmeldelser på nettet osv. afgørende for valg af restaurant.

Men hvad kan Jensens så gøre?

Jensens er nødt til at gå i offensiven. Det nytter ikke noget at ignorere sagen på Facebook. Jensens burde for længst have lavet en opdatering på Facebook, hvor de forklarede sig. Jeg er helt med på, at kritikerne ikke havde købt forklaringen. Men Jensens skulle have brugt tid på at besvare alle de spørgsmål, der kommer. De skulle sørge for at interagere med alt og alle, så potentielle gæster, nysgerrige sjæle og historiehungrende journalister ikke oplever larmende tavshed, men derimod oplever en virksomhed, der kommunikerer og kan stå inde for, hvad man gør.

Jensens har formodentlig opbygget en stor kunde databaser med mobilnumre og e-mailadresser, som bør anvendes til at kommunikere ud til alle tidligere kunder.

Det vigtige er, at Jensens hurtigst muligt vinder magten over egne medier tilbage igen og sørger for, at den megen kritik ikke står uimodsagt. Det kræver 24/7 indsats fra starten af og til det løjer af.

For stormen skal nok aftage igen, og bordene hos Jensens vil sikkert være lige så fyldte i morgen, som de var i forgårs. Men Jensens har nu fået et problem med deres image. Det kommer til at kræve en del pleje at sikre, at de igen har et bredt anerkendt image, som dem med den gode whiskeysovs og de billige bøffer. Og ikke som nu at være dem, der tryner den lille mand, der aldrig har gjort nogen fortræd og bare ville sælge nogle fisk…

Jensens Bøfhus er nødt til at gå i offensiven og vinde magten tilbage over hashtagkampagnen på Instagram, Facebookopdateringerne med konkurrencer og de mange sider, hvor man kan anmelde sit besøg hos Jensens. Det kræver blod sved og tårer, og de skal i gang nu.


One Comment

So, what do you think ?