Er Facebook indsatsen værd?

Vi hører jævnligt historierne om at brugerne flygter fra Facebook, at reach falder for indhold delt fra sider og at Facebook ikke længere er relevant at bruge.

Derfor kunne man også godt stille sig selv spørgsmålet om Facebook overhovedet er indsatsen værd længere?

Nu kræver det naturligvis at man overhovedet tiltror de historier særlig meget troværdighed. Historien om at brugerne flygter fra Facebook er i hvert fald falsk. Antal brugere stiger stadig. Jeg tror blot i højere grad at brugerne deler indhold på en anden måde nu end man gjorde før. Man er blevet mere bevidst om hvordan man bruger Facebook.

Det er givetvis også grunden til, at man som side ejer ikke oplever at have samme reach på sine opdateringer som man havde for bare et år siden.

Brugeradfærd ændrer sig, algoritmer tilpasses brugeradfærd. Content skal derfor også tilpasses den nye virkelighed.

Og dermed til tesen om at Facebook ikke er relevant at bruge længere og om det overhovedet er indsatsen værd.

Svaret er ja, bestemt. Og så kunne vi stoppe indlægget der. Men lad mig uddybe.

Det er inddiskutabelt at du fortsat finder den største volumen af brugere på Facebook. De værktøjer Facebook stiller til rådighed er efter min overbevisning det absolut stærkeste på markedet i forhold til at få sit budskab ud. Mulighederne for målretning, typen af opdateringer du har til rådighed og det analyseværktøj du kan bruge til at forbedre dine opslag er uden tvivl markedets stærkeste.

Men det kræver mere end bare strategi, annoncekroner og det rigtige content.

  • Det kræver din tilstedeværelse. Det kræver at du er der og at du hele tiden tænker over at være der.
  • Din tilstedeværelse på Facebook bliver kun en succes hvis du holder et højt engagement.
  • Du skal følge op, svare og kommentere på brugernes indlæg.
  • Du skal analysere dit contents performance og forbedre det til næste opdatering.
  • Du skal analysere brugernes reaktion på dit content og agere ud fra det.

Derfor er Facebook også suverænt det medie der tager mest tid at performe på. Men det er en tid du ikke bør gå på kompromis med. Det er en tid der er værd at investere fordi outputtet og mulighederne i forhold til den enorme brugerbase der er på Facebook er nøglen til din succes.

5 konkrete anbefalinger

  • Lav et kodeks for god opførsel på din side og moderer i henhold til det
  • Gør det til en vane at følge op, svare og inddrage brugerne i dit content
  • Sæt dig ind i hvordan Facebooks statistikmodul virker
  • Test dit content, find ud af hvad der performer bedst og hvornår
  • Hent og brug Pages Manager appen så du også mobilt er på og husk at Facebook har åbent 24/7

Min erfaring stammer naturligvis fra de mange politikere jeg har hjulpet med en aktiv tilstedeværelse på Facebook. Men det er min klare påstand at alle brancher skal tage Facebook alvorligt og sikre sig en aktiv og engagerende tilstedeværelse.

Brugerne er der, det skal du også være.


So, what do you think ?