Mere isvand, tak!

#icebucketchallenge er blevet en sand landeplage i USA, hvor skuespillere, politikere, sportsfolk og kendte udfordrer hinanden og andre til at hælde en spand isvand over sig selv indenfor 24 timer. Hvis de ikke gør det, skal de donere 100$ til alsa.org. Udfordringen har vist sig at være en kæmpe succes. Der er på nuværende tidspunkt indsamlet 31,5 millioner $. Samme periode sidste år blev der indsamlet 1,9 millioner $. Den virale effekt af kampagnen har fået over 600.000 nye bidragsydere til at melde sig som donorer til organisationen.

Det er endnu et eksempel på. at man skal huske at inddrage og indtænke sociale medier i alle kampagner. Sociale medier er det, der kan give din kampagne den virale gevinst. Det er via sociale medier, at du, i princippet uden at bruge en krone, kan opnå en eksponering og en omtale, som du ikke havde turdet tænke på.

Denne kampagne tog for alvor fart, da New Jersey guvernør Chris Christie udfordrede Facebooks stifter Mark Zuckerberg som igen udfordrede Bill Gates. Det gav kampagnen en lidt anden retning, for nu var det ikke længere nok at hælde isvand udover sig selv. Microsoft stifter Bill Gates lavede en ret så kreativ video, og NHL spiller Paul Bissonnette tog udfordringen til helt nye højder.

Kampagnen fik dog et twist i går, da skuespiller Charlie Sheen valgte en helt anden tilgang til udfordringen.

Måske er kampagnen så småt ved at toppe, om end tidligere præsident George W Bush netop har taget udfordringen og udfordret sin forgænger Bill Clinton. Og om den alternative udfordring fra Charlie Sheen giver kampagnen et nyt boost, eller endnu en tidligere præsident overhældt med isvand er vejen frem, er vi meget klogere på om et par dage.

Kampagnen viser de sociale mediers styrke, og den beviser, at rammer du ideen, så får du en eksponering, du aldrig havde turdet drømme om – måske helt uden at bruge en krone på kampagnen.

En mulighed, som danske patientorganisationer, nødhjælpsorganisationer osv. bør gribe for at skabe opmærksomhed om sig selv.

En udfordring, som handler om at skinne igennem mængden af øvrig information, som vi bombarderes med. Kampagnen skal være lidt skæv og alternativ, og du har brug for nogle gode ambassadører til at starte den. Så snart ideen er der, så skal kampagnen målrettes sociale medier, du kan ikke bare genbruge aviskampagnen eller tv-kampagnen. Vil du skabe et ordentligt tryk og ramme mange mennesker,  så skal du og dine ambassadører have en vinkel på sociale medier med i jeres kampagne.

Alene tanken om at booste indsamlingskontoen med næsten 30 millioner $ ekstra, bør få kreativiteten på de sociale medier i femte gear!


So, what do you think ?